 |
| Motor | Luchtgekoelde 4-takt, 16 kleps DOHC 4-cilinder in lijn |
| Boring x slag | 73.5 mm x 73.5 mm |
| Cilinder inhoud | 1140 cc |
| Comp. verhouding | 9.5 : 1 |
| Kleppen | 16 kleps DOHC |
| Brandstof toevoer | PGM-F1 electronische brandstofinjectie |
| Ontsteking | Computer gestuurde digitale transistor met electronische vervroeging |
| Vermogen | 90 pk / 66 kW bij 7500 tpm |
| Max. koppel | 91 Nm bij 5000 tpm |
| Koppeling | natte meerplatenkoppeling |
| Versnellingsbak | 6 versnellingen |
| Verhouding | 2.538 (33/13) |
| Overbrenging | Ketting |
| Starter | electrisch |
| Tankinhoud | 17.5 liter |
| Topsnelheid | |
| ABS | ja |
| Frame | Dubbel wiegframe, stalen pijp |
| Vering voor | 41 mm cartridge-type telescoopvork |
| Vering achter | Dubbele schokdempers met instelbare veervoorinstelling |
| Remmen voor | 296mm zwevend gemonteerde dubbele remschijf met 4-zuiger remklauw, C-ABS en sintermetalen remblokken |
| Remmen achter | 256mm enkele remschijf, enkel zuiger remklauw, C-ABS en sintermetalen remblokken |
| Voorband | 110/80 - 18 |
| Achterband | 140/70-18 |
| Wielbasis | 1490 mm |
| Lengte | 2195 mm |
| Breedte | 835 mm |
| Hoogte | 1130 mm |
| Zithoogte | 795 mm |
| Drooggewicht | 260 kg |
| Leverbare kleuren | Pearl Siena Red / Pearl Nightstar Black . Pearl Nightstar Black. Pearl Cool White. |
| Beschrijving | CB1100EX: Authentieke nostalgie

In 2013 introduceerde Honda de CB1100, een moderne interpretatie van de legendarische CB750 Four, de eerste echte Superbike waarmee Honda de motorwereld in 1969 totaal verraste. De motor kreeg zelfs een luchtgekoeld motorblok dat samen met de klassieke lijnen van de bolle tank, de ronde koplamp en een zijwaarts geplaatste 4-in-2-in-1 uitlaat voor een nostalgisch uiterlijk zorgde. Tegelijkertijd gaven de lichtmetalen velgen en het ABS-remsysteem met zijn zwevend gelagerde voorremschijven aan dat het hier wel degelijk om een moderne en goed geoutilleerde motorfiets ging.



Voor 2014 versterkt Honda het nostalgische imago van deze super naked met de CB1100EX. Dat doet Honda onder meer door de toepassing van spaakwielen, dubbele uitlaatdempers, andere zijpanelen, gewijzigde knipperlichten en een hoger geplaatste koplamp. Ook het comfort voor rijder en passagier is verbeterd dankzij een dikker en prettiger gepolsterd zadel, terwijl de passagiershandgreep nu meer in stijl is gebracht met de motoren uit de jaren zestig. De grotere tank geeft een nog ruimer actieradius en het dashboard kreeg extra mogelijkheden.



Ook de techniek werd voor 2014 verfijnd. Het kloppende hart van deze prachtige naked bike is de prachtig vormgegeven, luchtgekoelde viercilindermotor. Deze is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en van een balansas, die voor een trillingvrije loop zorgt. De vermogensafgifte is 66 kW (89,7 pk) @ 8.500 tpm, terwijl het maximum koppel 91 Nm @ 5.000 tpm. bedraagt. Nieuw is dat dit koppel bij de CB1100EX wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak. De extra versnelling dient als overdrive, zodat de CB1100EX nog zuiniger met brandstof omspringt.

Nieuw uiterlijk

De vormgeving van de CB1100EX is nog nostalgischer geworden. Dit komt enerzijds door het prachtige, verchroomde 4-in-2-in-2 uitlaatsysteem, maar ook door de aangepaste knipperlichten, de hoger geplaatste koplamp en de langere, in kleur gespoten zijpanelen onder de tank en het zadel. De horizontaal geplaatste duohandgrepen maken deze nostalgische indruk nog realistischer.

Grote tank



De toercapaciteiten van de CB1100EX zijn eveneens naar een hoger plan getild doordat de tankinhoud met 2,9 liter is vergroot naar 17,5 liter, wat een actieradius van meer dan 300 km mogelijk maakt.



Dubbele dempers



De CB1100EX heeft geen 4-in-2-in-1 uitlaat, maar een authentiek 4-in-2-in-2-systeem met aan elke zijde van de motor een robuust ogende, verchroomde uitlaatdemper. De dempers zijn 40 mm korter dan de enkele uitlaat van de CB1100. De uitlaatbochten zijn dubbelwandig uitgevoerd om verkleuring van het oppervlak te voorkomen.

Zes versnellingen

Waar de CB1100 een vijfversnellingsbak heeft, heeft de CB1100 een zestraps transmissie. De extra versnelling werkt als overdrive, waardoor de motor bij kruissnelheid minder toeren draait. Dat rijdt niet alleen nog relaxter, het zorgt ook voor een lager brandstofverbruik. De CB1100EX haalde in de WMTC testen zelfs 17,9 km per liter.



Meer functies



De CB1100EX is voorzien van een nostalgisch ogend dashboard, dat nog informatiever is geworden. In het display is nu ook af te lezen hoeveel kilometers er nog op de resterende benzinevoorraad kan worden gereden. Ook is er in het display een versnellingsindicator opgenomen.

Uitstekend comfort



De CB1100EX brengt je nog comfortabeler naar verre bestemmingen dankzij een nieuw zadel, dat zachter en dikker gepolsterd is. |